• Σεπτέμβριος 25, 2018, 04:29:48
• Καλώς ορίσατε, Επισκέπτης. Παρακαλούμε συνδεθείτε ή εγγραφείτε.
 
Νέα:
Όποιος γνωρίζει τις ώρες γραφείων των καθηγητών, μπορεί να τις αναρτήσει εδώ.

Αποστολέας Θέμα: Θέματα παιδαγωγικού περιεχομένου  (Αναγνώστηκε 23188 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος Lydia

  • Δασκάλα
  • Συντονιστής
  • Εκτάκι!
  • *****
  • Μηνύματα: 2237
  • Φύλο: Γυναίκα
Θέματα παιδαγωγικού περιεχομένου
« στις: Απρίλιος 01, 2011, 00:14:02 »
Αν και ακόμα ίσως να μην έχουν προκύψει και ίσως να αργήσει να πάρει μπρός αυτό το θέμα το βάζω για όποτε προκύψει σε κάποιον απορία γύρω απο παιδαγωγικής φύσεως θέματα. Δηλαδή πως πρέπει να μεταχειριστώ ένα επιθετικό παιδί, ένα παιδί το οποίο είναι υπερκινητικό, μία διαλυμένη ή ανύπαρκτη ή έστω υπαρκτή αλλά αδιάφορη για το παιδί οικογένεια, ένα αλλοδαπό ή έξω απ το σύνολο της τάξης παιδί; ... κτλ. Δεν ξέρω αλλά είμαι σχεδόν σίγουρος ότι συναναστρεφόμενος με τα παιδιά θα έχω τέτοιου είδους προβλήματα, γι αυτό το ετοίμασα απο τώρα

Αποσυνδεδεμένος fenia

  • Πεμπτάκι!
  • *******
  • Μηνύματα: 1213
Απ: Θέματα παιδαγωγικού περιεχομένου
« Απάντηση #1 στις: Οκτώβριος 05, 2011, 13:38:54 »

Όταν ο Εκπαιδευτικός Χάνει το Νόημα Ύπαρξης: Η Υπαρξιακή Προσέγγιση της Επαγγελματικής Εξουθένωσης

Η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών έχει κατά καιρούς μελετηθεί από πληθώρα ερευνητών δεδομένου ότι πρόκειται για ένα φαινόμενο που πλήττει μεγάλο αριθμό ατόμων που απασχολούνται στο χώρο της εκπαίδευσης. Στους λόγους εμφάνισης του φαινομένου περιλαμβάνονται η συναισθηματική εμπλοκή των εκπαιδευτικών

στις σχέσεις τους με μαθητές και γονείς, η συμμόρφωση με κανόνες και μειωμένη αυτονομία που τους προσδίδει το σχολικό περιβάλλον σε αντίθεση με την ανάγκη τους για ανεξαρτησία και προσδιορισμό των προσωπικών τους στόχων

που θα τους οδηγήσει στην  υπαρξιακή ολοκλήρωση η ασάφεια ρόλων και έλλειψη αναγνώρισης καθώς και οι υψηλές αυτοεπιβαλλόμενες προσδοκίες τους  (Brock & Grady, 2000; Halling, 2004).

Τι γίνεται όμως όταν η επαγγελματική εξουθένωση συνδέεται με  το νόημα ύπαρξης του εκπαιδευτικού; Σύμφωνα με την υπαρξιακή προσέγγιση, η επαγγελματική εξουθένωση του εκπαιδευτικού συνοδεύεται από αίσθημα «υπαρξιακού κενού» (existential vacuum), συνεχή έλλειψη σωματικής-ψυχολογικής ενέργειας, απώλεια προσανατολισμού, αίσθημα απώλειας νοήματος της εργασίας που επεκτείνεται και σε άλλες όψεις της ζωής , απώλεια ενδιαφέροντος και έλλειψη πρωτοβουλίας (Frankl, 1983). Η πορεία της εμφάνισής της παρουσιάζεται στο ακόλουθο σχήμα:



Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα, η επαγγελματική εξουθένωση των εκπαιδευτικών σχετίζεται αρνητικά με την υπαρξιακή τους ολοκλήρωση, με αποτέλεσμα η πραγματική ολοκλήρωση μέσω της εργασίας να αποτελεί την πλέον κατάλληλη προστασία τους από την εξουθένωση. Πιο συγκεκριμένα, όσο υψηλότερα εμφανίζονται στους εκπαιδευτικούς τα επίπεδα αποστασιοποίησης, αυθυπέρβασης και ελευθερίας τόσο χαμηλότερα αποδεικνύονται τα επίπεδα της επαγγελματικής εξουθένωσης που βιώνουν.


Φαίνεται λοιπόν ότι οι υπαρξιακές στάσεις απέναντι στη ζωή συνδέονται άμεσα με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα και κυρίως με την ερμηνεία της. Η επαγγελματική εξουθένωση προκύπτει από την έλλειψη υπαρξιακού νοήματος για τις δραστηριότητες στις οποίες εμπλέκεται το άτομο  καθώς και την έλλειψη πληρότητας λόγω καθοδήγησης από υποκειμενικούς – προσωπικούς στόχους και όχι από την ουσία και το αντικείμενο της εργασίας (Langle , 2003).


Βάσει της υπαρξιακής ερμηνείας, η αντιμετώπιση της επαγγελματικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών μπορεί να επιτευχθεί εστιάζοντας στη στάση και το νόημα που αποκτά το άτομο για τη ζωή και στη διερεύνηση και επεξεργασία των υπαρξιακών στάσεων. Επιπλέον, μέσα από τεχνικές χαλάρωσης και καθοδήγηση από υποκειμενικούς και όχι αλλότριους στόχους, ο εκπαιδευτικός μπορεί να προσεγγίσει την επαγγελματική ικανοποίηση και συνεπώς την υπαρξιακή ολοκλήρωση (Langle, 2003).
'Τί είναι,όμως,ο εαυτός;
Είναι η επιτομή όλων όσα θυμόμαστε.
Γι' αυτό και το τρομακτικό στον θάνατο
δεν είναι η απώλεια του μέλλοντος,
αλλά η απώλεια του παρελθόντος.'

Αποσυνδεδεμένος fenia

  • Πεμπτάκι!
  • *******
  • Μηνύματα: 1213
Απ: Θέματα παιδαγωγικού περιεχομένου
« Απάντηση #2 στις: Οκτώβριος 05, 2011, 13:42:07 »
Ο βοηθητικός ρόλος του εκπαιδευτικού στο μάθημα των μαθηματικών χρησιμοποιώντας την έρευνα και τον πειραματισμό.


Η θεωρία του Jerome Bruner που αφορά την μάθηση των μαθηματικών μέσω της ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών είναι μία από της καταλληλότερες θεωρίες στην εκπαιδευτική πράξη. Το πλεονέκτημα της θεωρίας αυτής είναι ότι ο Bruner συνιστά στους εκπαιδευτικούς να χρησιμοποιούν δραστηριότητες προσομοίωσης στην τάξη, προκειμένου να προωθούν την μάθηση με ανακάλυψη.

 

Μία μορφή προσομοίωσης αποτελεί το παιχνίδι ρόλων, με βάση το οποίο μπορούν οι μαθητές να επεξεργασθούν καθημερινά γεγονότα και αναπαραστάσεις.

Βέβαια, δεν είναι απλές αναπαραστάσεις του φυσικού κόσμου, αλλά αλληλοσυσχετίζονται, οργανωμένες σε μια δομή, αποτελούν ένα νοητικό πρότυπο, χάρη στο οποίο μπορούμε να προβλέπουμε και να κάνουμε υποθέσεις.


Ένα παράδειγμα ¨παιχνίδι ρόλων¨ αρκεί ώστε οι εκπαιδευτικοί να κατανοήσουν την αξία και την ικανότητα της εφαρμογής της θεωρίας του Bruner στη σημερινή σχολική πραγματικότητα του ειδικού σχολείου. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να εισάγει το παιχνίδι του supermarket. Σύμφωνα με το προαναφερθέν παιχνίδι ο εκπαιδευτικός έχει μεριμνήσει να έχει στην τάξη του προϊόντα του supermarket όπως σοκολάτες, αναψυκτικά, γάλα, είδη γραφικής ύλης κ.α. Ο εκπαιδευτικός θα έχει αναγράψει την τιμή στα προϊόντα και θα έχει δώσει στο κάθε μαθητή φωτοτυπίες χρημάτων που θα χρησιμοποιήσουν για να αγοράσουν τα προϊόντα που επιθυμούν. Μετά από κλήρωση ένας μαθητής θα είναι ο ταμίας όπου θα συγκεντρώνει χρήματα.

Το παιχνίδι ξεκινά. Σε πρώτη φάση οι μαθητές θα διδαχθούν την πρόσθεση αφού θα πρέπει να προσθέτουν τις τιμές των προϊόντων που επρόκειτο να αγοράσουν και έπειτα την αφαίρεση αφού θα πρέπει να αφαιρούν την τιμή των προϊόντων από το σύνολο των χρημάτων που έχουν. Έπειτα μπορεί να διδαχθεί και ο πολλαπλασιασμός όταν ο μαθητής μετά την καθοδήγηση του καθηγητή θα έχει αγοράσει δύο ή παραπάνω ίδια προϊόντα.
 Σύμφωνα με αυτό το παράδειγμα ο μαθηματικός έχει την δυνατότητα να αξιοποιήσει τις αρχές του Bruner περί ενεργητικής συμμετοχής μαθητών μέσω ανακατασκευής γνώσης, εξερεύνησης, ανακάλυψης, έρευνας, και πειραματισμού στον εκπαιδευτικό χώρο. 
 Αναντίρρητα όμως υπάρχουν πολλές δυσκολίες κατά την εφαρμογή της θεωρίας του Bruner όπως η ίδια η ικανότητα των εκπαιδευτικών στην επινόηση και δημιουργία αναπαραστάσεων.

Δεν μπορεί να υπάρξει μια ειδικευμένη εκπαίδευση των καθηγητών στην ανακάλυψη των μαθησιακών εννοιών από τους μαθητές παρά μόνο μια σφαιρική και γενική προσέγγιση και εκμάθηση. Έπειτα, πάντα ελλοχεύει ο κίνδυνος της χαοτικής τάξης με την χρήση της ανακαλυπτικής προσέγγισης γι αυτό ο δάσκαλος πρέπει να παίζει έναν σημαντικό ρόλο στην "κατασκευή" προβληματικών καταστάσεων. Έπειτα δυσκολίες περιορισμένου χρόνου, ιδιαίτερων ικανοτήτων ή και άγχους των μαθητών προσθέτουν περισσότερα εμπόδια στην εφαρμογή της θεωρίας του Bruner.

Παρόλα όμως αυτά τα εμπόδια μπορούν να μειωθούν ή ακόμη και να εξαλειφθούν. Για παράδειγμα ο καθηγητής μπορεί να δημιουργεί αναπαραστάσεις χρονικά περιορισμένες και επίσης ούτε πολύ εύκολες, ώστε να λύνονται με απλή ανάκληση προαποκτημένων γνώσεων, ούτε πολύ δύσκολες, ώστε να απαιτούν γνώσεις και δεξιότητες που είτε οι μαθητές δε διαθέτουν είτε δεν προκύπτουν από την ίδια την προβληματική κατάσταση. Έτσι μειώνεται το άγχος των μαθητών και δεν απαιτούνται ιδιαίτερες ικανότητες και πολύ χρόνο.
 Μέσω της μάθησης με ανακάλυψη το παιδί αποχτά γνώσεις με δική του πρωτοβουλία και δικές του ενέργειες. Αυτό σημαίνει ότι διατυπώνει υποθέσεις, τις ελέγχει και τις επαληθεύει ή τις διαψεύδει, αντί να διαβάζει απλώς περιγραφές από το βιβλίο ή να ακούει τον εκπαιδευτικό.

http://e-psychology.gr/educational-psychology/478-o-voithitikos-rolos-toy-ekpaideytikoy
'Τί είναι,όμως,ο εαυτός;
Είναι η επιτομή όλων όσα θυμόμαστε.
Γι' αυτό και το τρομακτικό στον θάνατο
δεν είναι η απώλεια του μέλλοντος,
αλλά η απώλεια του παρελθόντος.'

Αποσυνδεδεμένος fenia

  • Πεμπτάκι!
  • *******
  • Μηνύματα: 1213
Απ: Θέματα παιδαγωγικού περιεχομένου
« Απάντηση #3 στις: Απρίλιος 04, 2012, 02:15:58 »
Παραθέτω απόσπασμα από το βιβλίο του Μακαρένκο ''Διαλεχτά Παιδαγωγικά έργα'':

''Όταν πρόκειται να μιλήσεις με ένα παιδί ή ανήλικο για την παραβίαση των κανόνων από μέρους του ή για μια πράξη του απαράδεχτη για μαθητή πρέπει να μιλάς με ήσυχο,ήρεμο τόνο.Το παιδί πρέπει να νιώσει ότι ο δάσκαλος,ακόμα και όταν παίρνει μέτρα τιμωρίας,δεν το κάνει από κακία,δεν το βλέπει αυτό σαν πράξη εκδίκησης,μα αποκλειστικά σαν υποχρέωση που εκπληρώνει ο δάσκαλος προς το συμφέρον του παιδιού.''

Σε ποιο σκοπό αποβλέπει αυτή η συμβουλή;Γιατί πρέπει ο δάσκαλος να μιλάει σαν απαθής μέντορας,που δίνει ''ήρεμα'' συμβουλές;Ποιος δεν ξέρει πως ακριβώς οι τέτοιοι δάσκαλοι,που δεν έχουν τίποτα στην ψυχή τους εκτός από την υποχρέωση,προκαλούν την αποστροφή στα παιδιά και η ήρεμη φωνή τους προκαλεί την πιο αποκρουστική εντύπωση;Ποια θετικά προσόντα του ατόμου θα διαπαιδαγωγηθούν με την απάθεια που συστήνεται;

Στην απάντηση που δίνει στον Ποζντιακόφ χρησιμοποιεί το παράδειγμα που ένας μαθητής έκλεψε τρία ρούβλια.Ο δάσκαλος δεν είπε σε κανέναν τίποτα και μίλησε ιδιαίτερα με τον κλέφτη.''Κανένας από τους μαθητές της τάξης δεν έμαθε ποιος έκλεψε,ούτε και η κοπέλα από την οποία είχαν κλαπεί τα χρήματα.''Σύμφωνα μ'αυτά που υποστηρίζει η στήλη ''Συμβουλές'' ο μαθητής που έκανε αυτή την πράξη άρχισε από τότε να 'ναι επιμελής και να τηρεί θαυμάσια την πειθαρχία.
Ο μαθητής θεωρητικά εκτίμησε αυτή τη ''λεπτότητα'' του δασκάλου να μην αναφέρει τίποτα στους συμμαθητές.

Όμως...ο μικρός έμεινε ανεξάρτητος απ'την κοινή γνώμη της κολεχτίβας.Το αποφασιστικό γι'αυτόν ήταν η συγχώρεση του δασκάλου.Δεν είδε την ευθύνη του απέναντι στην κολεχτίβα.Η ηθική του αρχίζει και παίρνει μορφές ατομικών λογαριασμών με το δάσκαλο.Στη ζωή του ο μικρός θα συναντηθεί με πάρα πολλούς ανθρώπους.Μήπως η ηθική του προσωπικότητα θα στηρίζεται σε τυχαίους συνδυασμούς με τις αντιλήψεις τους;Κι αν συναντηθεί με έναν τροτσκιστή,σε μια τέτοια συνάντηση ποιες θα είναι οι μέθοδοι αντίστασης που του καλλιέργησε το σχολείο;Η ηθική της απομονωμένης συνείδησης είναι στην καλύτερη περίπτωση ηθική ''καλού'' ανθρώπου και στις περισσότερες περιπτώσεις ηθική διπρόσωπου ανθρώπου.

(...)

Αυτή η σκληρότητα,να διώχνεις τον κλέφτη από την κολεχτίβα,είναι ο πιο μεγάλος ανθρωπισμός που μπορεί να δείξει κανείς στον άνθρωπο.Το πρόβλημα αυτό λύνεται με μαθηματική ακρίβεια.Αν αφήσεις τον κλέφτη στην κολεχτίβα,σημαίνει χωρίς άλλο να αναπτύξεις την κλεψιά,σημαίνει να αυξήσεις κατά πολλές φορές τις περιπτώσεις κλεψιάς,να πληθαίνεις τις ατελείωτες συγκρούσεις που συνδέονται με τις υποψίες σε βάρος αθώων συντρόφων,σημαίνει ν'αναγκάσεις όλα τα μέλη να κλειδώνουν τα πράγματά τους και να κοιτάζουν ύποπτα το γείτονά τους,σημαίνει να καταστρέψεις την ελευθερία στην κολεχτίβα,χωρίς να μιλάω για το ότι αυτό σημαίνει ακόμα καταστροφή υλικών.
« Τελευταία τροποποίηση: Απρίλιος 04, 2012, 02:23:27 από fenia »
'Τί είναι,όμως,ο εαυτός;
Είναι η επιτομή όλων όσα θυμόμαστε.
Γι' αυτό και το τρομακτικό στον θάνατο
δεν είναι η απώλεια του μέλλοντος,
αλλά η απώλεια του παρελθόντος.'

Αποσυνδεδεμένος dreamxr11

  • Πτυχιούχος!
  • Διαχειριστής
  • Πεμπτάκι!
  • *****
  • Μηνύματα: 1570
  • Φύλο: Γυναίκα
Απ: Θέματα παιδαγωγικού περιεχομένου
« Απάντηση #4 στις: Μάιος 04, 2012, 00:33:58 »
Σας παραθετω ενα αρθρο σε ενα μπλογκ δασκαλου που λεει καποιες αληθειες....
http://paroutsas.jmc.gr/disciplin.htm

...νομιζω θα προβληματιστουμε ολοι ως δασκαλοι...
Το μεγάλο πρόβλημα του κόσμου είναι ότι οι βλάκες είναι γεμάτοι αυτοπεποίθηση και οι έξυπνοι είναι γεμάτοι αμφιβολίες.
"Bertrand Russell"

Αποσυνδεδεμένος Bagatelle

  • Τεταρτάκι!
  • ******
  • Μηνύματα: 825
Απ: Θέματα παιδαγωγικού περιεχομένου
« Απάντηση #5 στις: Μάιος 04, 2012, 08:18:13 »
ΙΣΧΥΕΙ ΙΣΧΥΕΙ ΙΣΧΥΕΙ!!!!!
Συμφωνώ με χίλια σ αυτό που είπε και είναι η βάση όλων των υπολοίπων!
Σκοπός του δασκάλου είναι ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ.  αρχή και τέλος.
οι υπόλοιπες παιδαγωγικές προσεγγίσεις έρχονται μετά,
χωρίς αυτό να σημαίνει ότι χάνουν την αξία τους. αντίθετα βρίσκουν το νόημα τους

πολύ ρεαλιστικό μου φάνηκε το κείμενό του γενικά. καλό!

Αποσυνδεδεμένος indianchief

  • Τριτάκι!
  • *****
  • Μηνύματα: 681
Απ: Θέματα παιδαγωγικού περιεχομένου
« Απάντηση #6 στις: Μάιος 04, 2012, 23:27:59 »

οι συμβουλές του κειμένου αυτού ναι μεν μπορεί να φανούν στην πράξη αποτελεσματικές αλλά είναι ξεπερασμένες και αρκετές από αυτές μη παιδαγωγικές τύπου "ξεμπρόστιασε τον μάγκα της τάξης, κάνε του μια ερώτηση που να μην μπορεί να απαντήσει ώστε να ρεζιλευτεί κ να μην συνεχίσει τη φασαρία".

η πειθαρχία στην τάξη σίγουρα είναι μεγάλο πρόβλημα αλλά όλα ξεκινούν από την αυτοπεποίθηση του δασκάλου. αυτό παραδέχτηκε και ο ίδιος.

οι συμβουλές που διάβασα όπως και το μότο "σκοπός του δασκάλου είναι να μάθει τα παιδιά γράμματα" κατά τη δική μου γνώμη ανήκουν σε ξεπερασμένες εποχές.

Αποσυνδεδεμένος Lydia

  • Δασκάλα
  • Συντονιστής
  • Εκτάκι!
  • *****
  • Μηνύματα: 2237
  • Φύλο: Γυναίκα
Απ: Θέματα παιδαγωγικού περιεχομένου
« Απάντηση #7 στις: Μάιος 04, 2012, 23:33:03 »
Αυτό σκέφτηκα και γω για την συγκεκριμένη συμβουλή, αλλά νομίζω ότι σε κάποια φάση απελπισίας, θα το κάνεις κάποια στιγμή. Σε γενικές γραμμές ήταν καλό κείμενο. Το μότο εντελώς άκυρο σε σχέση με το κυρίως θέμα.

Αποσυνδεδεμένος indianchief

  • Τριτάκι!
  • *****
  • Μηνύματα: 681
Απ: Θέματα παιδαγωγικού περιεχομένου
« Απάντηση #8 στις: Μάιος 05, 2012, 00:22:12 »
Το μότο εντελώς άκυρο σε σχέση με το κυρίως θέμα.

σωστή